Bajanov problém v Petržalke je aj problém SMERU

Autor: Ivan Lučanič | 22.2.2016 o 17:00 | Karma článku: 7,24 | Prečítané:  823x

Pred pár dňami Najvyšší kontrolný úrad zverejnil záverečnú správu o výsledku kontroly hospodárenia s finančnými prostriedkami a nakladaní s majetkom v mestskej časti Bratislava – Petržalka. 

V nej konštatuje, že starosta Bajan pri príprave parkovacej politiky v Petržalke obišiel zákon. Po mesiacoch obhajovania svojho postupu, zbavovania sa zodpovednosti , či zavádzania dostal Bajan od kontrolórov poriadnu facku. Takú, ktorá neškodí len jemu, ale aj vládnej strane.

Zhrňme si teda minulý rok z pohľadu pripravovanej parkovacej politiky v Petržalke. Začiatkom roku 2015 mestská časť Bratislava – Petržalka vyhlásila verejnú obchodnú súťaž na prevádzku parkovacieho systému. Uchádzači mali 14 dní na prihlásenie sa. Až na nátlak petržalských poslancov bola súťaž predĺžená o ďalší čas. Do súťaže sa prihlásili traja záujemcovia. Z nich dvaja boli v priebehu vyhodnocovania vylúčení. Na konci teda ostala len jedna súťažiaca firma a jedna cenová ponuka. Povráva sa, že práve tá najvyššia.

V júni na zastupiteľstve poslanci vyzvali starostu, aby sa k priebehu súťaže a výsledkom vyjadril. Infomateriál však obsahoval len informáciu, že dve spoločnosti boli zo súťaže vylúčené a že vybratá bola práve jedna firma. A hoci niektorí poslanci interpelovali starostu, že sú pochybnosti o transparentnosti súťaže a prosili ho, nech nepodpisuje zmluvu s firmou, o ktorej nič nevedia, nestalo sa tak. Hneď na druhý deň  bola zmluva s víťaznou firmou EEI s.r.o. podpísaná s predpokladanou cenou zákazky 4 999 999 Euro. V septembri spustila mestská časť reklamnú kampaň na propagáciu parkovacieho systému v hodnote 23 400 Euro, ktorú realizovala spoločnosť W.R.P.R., ktorá zhodou okolností pripravovala volebnú kampaň prvému vicestarostovi Jánovi Bučanovi (vyplatených bolo len zhruba prvých 11 tisíc, keďže sa parkovací systém nakoniec nerealizoval – pozn. autora). 

Na septembrovom zastupiteľstve sa malo schvaľovať VZN o parkovacom systéme a prevádzkový poriadok. To sa však nestalo. Vraj starosta Bajan nemal dostatok poslancov, ktorí by mu návrhy schválili. O mesiac neskôr sa v Petržalke konala verejná diskusia k parkovaniu, na ktorej sa občania vyjadrili jasne proti. Nuž a 27. októbra sa na mimoriadnom zastupiteľstve mala situácia zo septembra opakovať. Ani tento pokus však nevyšiel, firma EEI s. r. o. odstúpila od zmluvy. V následných vyjadreniach Bajan odmietol akúkoľvek zodpovednosť a spackaný parkovací systém hodil na poslancov, ktorí postup starostu Bajana celý čas kritizovali. V týchto dňoch, im a aj ostatným petržalským aktivistom, dalo NKÚ za pravdu.   

   

Záverečná správa Najvyššieho kontrolného úradu znela jasne. Starosta Bajan obišiel zákon. Už táto samotná veta znamená veľmi závažnú skutočnosť. Správa spochybnila predpokladanú hodnotu zákazky, ktorá bola stanovená na sumu 4 999 999 Euro. Stačilo o jedno euro viac a starosta Bajan by musel postupovať formou verejného obstarávania a nie cestou verejnej obchodnej súťaže. Analýzy, ktoré k takejto sume viedli, predložené vedením mestskej časti kontrolórom obsahovali podľa NKÚ matematické chyby a po prepočítaní oboch analýz sa tieto sumy pohybovali nad 5 miliónov Euro. Kontrolóri teda konštatovali, že z prílohy k súťažným podkladom vyplynul zámer úmyselne sa vyhnúť zákonu o verejnom obstarávaní.

Rovnaké pochybnosti vyjadrilo NKÚ aj pri samotnom podpise koncesnej zmluvy. Tu kontrolóri tvrdia, že záväzok vyplatiť sumu takmer 5 miliónov Euro patrí k najdôležitejším právnym úkonom týkajúcich sa majetku mestskej časti. Preto sú toho názoru, že pred podpísaním koncesnej zmluvy, mala byť taká zmluva schválená zastupiteľstvom v súlade so zákonom o obecnom zriadení.

Prečo je Bajanov problém aj problém SMERU?

Pretože Bajan vlastne nespravil nič, čo by sa vymykalo štandardom vládnej strany. Súťaž ušitá na mieru pre jedného uchádzača. Čas na prihlasovanie sa do súťaže čo najkratší, a ak sa aj prihlási niekto iný, v priebehu vyhodnocovania je nutné ho vylúčiť pre nesplnenie podmienok. Ostať predsa musí len ten jeden a je jedno, akú dal cenu, zväčša tú najvyššiu.

V súťaži na parkovanie v Petržalke vyhrala firma EEI s. r. o. Je to firma, v ktorej v rokoch 2009 a 2010 pôsobila ako spoločník firma Madrano investments limited so sídlom na Cypre. Dnešným väčšinovým vlastníkom je akciová spoločnosť Slovenský rastový kapitálový fond. Možno si ešte spomeniete na predraženú IT konferenciu Techmatch, ktorej náklady sa pohybovali vo výške takmer 1,5 milióna euro. Generálnym riaditeľom Slovakia Business Agency, ktorá túto konferenciu organizovala, bol Ing. Branislav Šafárik (po kritike sa vzdal funkcie, no vinu si nepriznal). Presne ten istý Branislav Šafárik, ktorý je podpredseda predstavenstva Slovenského rastového kapitálového fondu. Predsedom predstavenstva Slovenského rastového kapitálového fondu je Ing. Ľubomír Šoltýs, ktorého firma Wood & Company vyhráva takmer pravidelne mnohé súťaže na ministerstve hospodárstva v státisícoch. Toto sú ľudia, ktorí vedia robiť štátny biznis a ktorým to vládna strana SMER-SD umožňuje robiť vo veľkom. A malo im to byť umožnené aj v Petržalke za takmer 5 miliónov euro.

Rozhodnutie NKÚ, teda poukázalo, že pravda je na strane aktivistov a občanov a nie na strane samosprávy, či vlády a jej spriaznených podnikateľov. Starosta Bajan má už dlhšie blízko ku strane SMER-SD a preto nie je divu, že sú mu praktiky vládnucej strany blízke.

Pár dní pred parlamentnými voľbami je ale dôležité zamyslieť sa, akí politici nám majú vládnuť. Či sú to tí, ktorí dovolia takéto rozoberanie verejných financií veľmi pochybujem. Je len škoda, že najbližšie voľby sú parlamentné a nie komunálne. Rozhodnutie NKÚ nám však dáva nádej, vysporiadať sa s pánom starostom ešte skôr, ako o dva a pol roka. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?